Zenepedagógia

Játsszunk együtt zenét!
Gyermekfoglalkozásaim koncepcióját Kokas Klára komplex zenepedagógiai módszeréből indítom, a ritmus, a mese, a játék, a mozgás egységében, szeretetteljes, elfogadó közegben valósulnak meg. Közösség, kreativitás, játék, alkotás és megismerés a művészetterápia eszközeivel.

Első énekes workshop-omat 2012-ben egy németországi összművészeti fesztivál felkérésére tartottam, idővel egyre több hasonló élményt, tapasztalatot szereztem. Alternatív zenepedagógia módszerekkel 2020-ban kezdtem ismerkedni, majd a Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítván Kokas-foglalkozásvezető képzését végeztem el. 2022-ben hároméves művészeti- szocioterapeuta képzést kezdem a Magyar Művészet- és Szocioterápiás Közösségépítő Egyesületnél. 

 

A Magyar Zene Háza első Zenepedagógiai Konferencia és Showcase Fesztivál óvodás korosztálynak szóló workshop kategóriagyőztes programját Barhács Claudia gyógypedagógus, énekessel, Földi Veronika óvodapedagógus, jazz-énekes, trénerrel, az Öröm-Hang-Ár csapattal együtt alkottuk meg. 2021-től dolgozunk, kísérletezünk, tanulunk együtt, építjük saját alkotó közösségünket.

Az „Ecc pecc! Ki lehetsz” című óvodásoknak szóló programunkról bővebben itt >>

 

A Magyar Zene Háza zenepedagógiai csapatával való együttműködés folytatásaként született meg a 0-3 éves korosztálynak szóló „Izgő-mozgó hangerdő!” című babás foglalkozás. Programunkról bővebben itt >>

A 0-3 éves korosztálynál a szülő-gyerek kapcsolat mélyebb megélésének terét teremtjük meg zenés, dalos kreatív foglalkozásainkon. Az óvodás korosztály életkori sajátosságait szem előtt tartva, a zenével való ismerkedés, az érdeklődés felkeltése, a figyelem megteremtése, a kreativitás kibontakoztatása a cél. Ebben a korban mindez csoportban a legtermészetesebb. A csoportban az energiák összeadódnak, a „gyengébbek” megtáltosodnak. A gyerekek egymástól tanulnak a legtöbbet és a legjobban, miközben irányítani, egyensúlyt tartani kell köztük. A kisiskolások esetében a csoportos foglalkozáok mellett az egyéni kreatív zenei képességfejlesztésnek is tere nyílik. 

Zenepedagógiai foglalkozásainkról az eseményeknél adok hírt. Szeretettel várlak! >>

Keress bizalommal szülőként, vagy akár pedagógusként, programszervezőként kérdéssel, ötleteddel, együttműködés szándékával. 
Kokas Klára művészetpedagógiája

Miért a Kokas-módszer?

 

„Az éneklésben kifejeződik a tanító szabad lelke. A gyerekek örülnek a zengő hangnak, belebújnak, átmelegednek.” (Kokas Klára, 1992.)

Gyerekkorom óta mindennapjaim része az alkotás, kreativitás, ahogy képzőművész családban cseperedve vizualitás nyelve, anyagok, alkotó eszközök, műterem atmoszférája számomra otthon, természetes közeg. Mégis, az éneklés, a zene lett életemben az a kifogyhatatlan örömforrás, amit hivatásomnak választottam. Fontos számomra a zene fizikai oldala, jelen idejűsége, a közös alkotás hangsúlya, a követlen interakció lehetősége, az improvizáció tere.

„A Kodály-koncepció lényeges eleme, hogy az éneklés vezet a legközvetlenebbül a zene átéléséhez, megértéséhez. Az éneklés teljes élményt ad, az egész test részt vesz benne. Fiziológiai szempontból is sajátos hatást gyakorol a szervezetre a légzés és a belső rezonanciák folytán.” (Kokas Klára, 1977.)

Természetesen éledt fel bennem annak a vágya, hogy ezen az úton másokat vezetve is elinduljak, de tanítani nem szeretnék. A tudást csak felkínálni lehet, ideális körülményeket teremtve az alkotó megismeréséhez, önfeledt játékhoz. A hibakereső, eredmény központú tanulás helyett a Kokas-módszer a „nincs hiba” felépítésén fáradozik, az erősségekre koncentrál. Gyerekekről írok, pedig a felnőtt is éppen erre vágyik. „Megőrizni és megismételhetetlenségében kibontakoztatni”, számomra ez Kokas Klára komplex művészetpedagógiájának alapgondolata. A Kokas-módszer túl is mutat azon, hogy pedagógiai rendszerként gondoljunk rá, „avatott felhasználó” kezében alkotó terápiává formálódik.

„Mozdulataim is a mese-tőről fakadnak; nem kell, nem is lehet mozdulatokat tanulnom, vagy tanítanom. Vannak zenedarabok, melyek előszólítják őket. Amikor megmozdulok – így magamtól, irányítás, terv, koreográfia nélkül –, a zenére is másképp figyelek: mélyből, tudatalattimból, a lényem lényegéből, egy teljességhez illeszkedve, mellé suhanva, ahogy a levegő mozdul nagy csend után a mozdulatlan tenger felett. ” (Kokas Klára, 2000.)

Fotó: Molnár Csaba
Fotó: Molnár Csaba